Pondělí, 18 října, 2021
- Reklama -aktualne
Home Pro ženy Zdravá životospráva neznamená, že člověk musí prožít nudný život

Zdravá životospráva neznamená, že člověk musí prožít nudný život

-

2
Je však prostředkem, abychom se z něj dokázali co nejdéle plnohodnotně těšit.

TASR 07.04.2021 12:00 žena, ráno, aktivita Foto: Shutterstock
Začněte ráno aktivní …
Na to, abychom přežili zdravý život, je třeba si ho i užívat. U příležitosti Světového dne zdraví, který si společnost připomíná ve středu, na to poukázal odborník na zdraví Tibor Baška z Jesseniovy lékařské fakulty Univerzity Komenského (UK).

Odborník dává několik rad, jak žít zdravěji. Kouření tabáku je podle něj jedním z nejrozšířenějších rizikových faktorů podílejících se na vzniku několika onemocnění. „Bezpečné kouření neexistuje. Za úvahu stojí i ušetřené peníze za cigarety, které se dají využít lépe, „připomíná.

V případě, že se někdo neumí vzdát alkoholu, měl by podle odborníka alespoň omezit jeho množství. Denní dávka by neměla přesáhnout dva alkoholické nápoje u mužů a jeden u žen. Alkohol je podle odborníka „kalorickou bombou“, absolutním tabu by měl být například před řízením vozidla.

Pause0% VolumeAd
Samozřejmostí by měla být zdravá strava. Podle Bašku stačí vyměnit obiloviny za celozrnné varianty. Jídelníček by měl sestávat i z ovoce a zeleniny, omezit by měl příjem kuchyňské soli, živočišných tuků a cukrů. Baška zdůraznil, že na uhašení žízně je dobrá i voda z vodovodu, která je na Slovensku kvalitní. V případě, že někomu chutnají slazené nápoje, nemusí se jich zcela vzdát, ale neměl by je pít od žízně.

Vyzývá také k tomu, aby lidé byli nejen aktivní, ale naučili se i odpočívat. Optimálních je však 30 až 60 minut přiměřené fyzické aktivity čtyři až pětkrát týdně. „Její intenzita a druh závisí na kondice, zdravotního stavu a možností. Pokud se ale rozhodnete radikálně zvýšit vaši fyzickou aktivitu, určitě nebude na škodu absolvovat předtím preventivní lékařskou prohlídku a poradit se s lékařem, „řekl.

Součástí zdravého života jsou i preventivní lékařské prohlídky. Jejich pravidelným absolvováním lze odhalit mnoho poruch zdraví v raném stádiu a předejít rozvinutým onemocněním. Léky třeba užívat podle předpisu. „Nevysazujte svévolně léčbu, i kdyby se vám zdálo, že jste zdraví. To platí zejména pro léčbu vysokého krevního tlaku, cukrovky, astmatu a jiných chronických chorob, „zdůraznil.

Myslet třeba i na duševní zdraví. „Neponechávejte v sobě hněv, závist a nevraživost. Naopak, snažte se v lidech kolem sebe najít to dobré a dejte jim to najevo, „dodal Baška.

Mohlo by Vás zajímat

PR článek